אישור הסכם ממון

איך מאשרים הסכם ממון?

הסכם ממון אשר נערך בין בני זוג נשואים, או בין בני זוג אשר עתידים להינשא, טעון אישור הערכאה המוסמכת, וזאת בהתאם להוראותיו של סעיף 2 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג–1973.

הסעיף קובע, כי ניתן לאשר הסכם ממון בפני בית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני (לבני זוג ששניהם יהודים), או כאשר מדובר בהסכם לפני החתונה ניתן לאשרו גם אצל רושם הנישואין (שהוא בדרך כלל רב העיר), או לאמת את ההסכם אצל נוטריון מוסמך.

כאשר אושר הסכם הממון, דינו כדין פסק-דין, לכל דבר ועניין.

יצוין, כי כל שינוי ו/או תיקון ו/או תוספת בהסכם הממון הנעשים לאחר-מכן מחייבים את אישורה הנוסף של הערכאה המתאימה והסכמה מודעת של הצדדים וכמובן את חתימתם.

אם וכאשר החליטו בני הזוג לשנות את ההסכם, להוסיף או לגרוע ממנו הוראות כל כהן, עליהם להביאו פעם נוספת בפני הערכאה המוסמכת לשם מתן תוקף משפטי, וזאת על מנת לקבל אישור לתיקונים אשר בוצעו בהסכם, כאמור.

אישור הסכם ממון לפני הנישואין

הסכם ממון לפני הנישואין מכונה גם הסכם ממון לפני החתונה, הסכם ממון טרום נישואין, או הסכם קדם נישואין.

הסכם זה יכול להיות מאושר על ידי נוטריון או על ידי בית משפט לענייני משפחה, בית דין דתי או רושם נישואין, והוא ותקף לגבי כל הזוגות אשר בוחרים להסדיר מראש את הענייניים הכלכליים לפני הנישואין.

אישור הסכם ממון לאחר הנישואין

במידה ובני הזוג מעוניינים לערוך הסכם ממון אחרי שכבר התחתנו והינם זוג נשוי, יש לאשר את ההסכם על-ידי בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני.

אישור הסכם ממון או אימות הסכם ממון?

מבחינת מטרות הליך של אישור ההסכם, הרי שגם הליך אישור הסכם בבית משפט וגם הליך של אימות ההסכם אצל נוטריון, נועדו לשרת את אותה המטרה, והיא -להבטיח שהגורם המאשר יוכח שבני הזוג אכן ערכו ביניהם את הסכם הממון בהסכמה חופשית ומלאה מרצונם הטוב, בהבינם את משמעות הדברים ואת תוצאותיו המשפטיות הממוניות הצפויות.

הליך האישור ההסכם ו/או האימות נועד לוודא, כי קיימת הסכמה אמתית ומודעת של הצדדים לפני הסדרת היחסים הרכושיים שבניהם במסגרת ההסכם.

אימות הסכם ממון (טרום נישואין) בפני נוטריון

כאשר בני זוג באים לאמת את ההסכם בפני הנוטריון תפקידו הנוטריון הוא לוודא, כי שני בני הזוג אמנם חותמים על ההסכם על דעת עצמם מרצונם הטוב, ללא כפייה עושק ו/או אילוץ ו/או טעות ו/או ההטעיה וכו'. על הנוטריון לוודא, כי שני הצדדים אמנם מבינים את תוכנו של הסכם הממון עליו הם חותמים בפני, כמו גם את משמעותו במלואה.

מרבית האנשים אינם בקיאים ברזי חוקי יחסי הממון בישראל, ולכן מומלץ בפניהם, טרם יחתמו על הסכם ממון, לקבל ייעוץ משפטי מקיף מאת עורך דין הסכם ממון מומחה.

חשוב לציין, כי קיים הבדל בין אישור הסכם ממון לבין אימות על ידי נוטריון. כאשר מאמתים הסכם ממון אצל נוטריון הנוטריון יכול רק לאמת את הסכם הממון, אך לא לאשרו. על-מנת לאשר את ההסכם ממון בדרך של פסק-דין יש צורך בהגשתו לבית הדין הרבני ו/או בית המשפט לענייני משפחה. האימות של הנוטריון על הסכם ממון נוגע אך ורק לפן הרכושי שבין הצדדים (ולא נוגע בענייני קטינים, כגון: משמורת קטינים, דמי מזונות ילדים, וכו').

אישור הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון הנערך לאחר נישואין חייב לקבל אישור של בית משפט לענייני משפחה, או  אישור של בית הדין המוסמך (במקרה של בני זוג יהודים זהו בית הדין הרבני).

חשוב לציין, כי הליך של אישור ההסכם באופן כללי ובמיוחד בהסכם ממון לאחר נישואין, אינו הליך פורמלי בלבד, אלא מדובר באישור מהותי המהווה תנאי לעצם תוקפו המשפטי של ההסכם.

על פי החוק: "תוקפו של הסכם, המסדיר את יחסי הממון בין בני זוג שהיו בעת נישואיהם תושבי ישראל, ושנישאו לאחר חקיקת החוק, מותנה בקיום הוראות הפרק הראשון שבחוק יחסי ממון". (דנ"א 1558/94  נפיסי נ'  נפיסי , פ"ד נ(3), 573).

"כמו כן, הסכם ממון חייב להיערך בכתב. דרישת הכתב, האישור והאימות אינן נושאות אופי פורמלי-צורני בלבד. אלא, מדובר בדרישות מהותיות, החיוניות למתן תוקף להסכם כאמור, באשר הסכם הממון יהיה בכתב והוא טעון אישור בית המשפט או בית הדין [...] דרישות אלה נובעות ממערכת היחסים המיוחדת שבין בני-זוג, היוצרת, לכאורה חשש של השפעה בלתי הוגנת, ומהשפעתו הניכרת של הסכם ממון על מכלול רחב של יחסי המשפחה לגבי רוב האוכלוסייה".

מתי בית המשפט לא יאשר הסכם ממון?

קיימים מקרים שבהם בית משפט לא יאשר הסכם ממון, חרף הסכמתם והבנתם של בני הזוג את ההסכם.

בית המשפט לא יאשר הסכם ממון כאשר הוא ניצב בפני הסכם אשר באופן גורף מקפח את זכותו של  מי מהצדדים או כאשר ההסכם הוא בלתי חוקי (פלילי) או מנוגד לתקנת הציבור.

תקנת הציבור משקפת את תפיסתו של הציבור הנאור באשר לרמת ההתנהגות הסבירה, הראויה והמקובלת. הואיל וכאשר בפנינו הסכם שאינו עומד בקריטריון הזה הוא נעדר תוקף ובית המשפט לא יסכים לאשרו.

השופט ברק בת.א 245/85 אנגובן נ' קליין מסביר בצורה יפה את המושג תקנת הציבור:

תקנת-הציבור בדיני החוזים המאופיינים בחופש ההתנאה, היא צרה. הכלל שבבסיס דיני החוזים הוא שיש לתת תוקף להתחייבויות הדדיות שהצדדים לחוזה קיבלו על עצמם מרצונם. כלל זה שריר וקיים גם אם נראה לבית-המשפט כי ההסכם אינו צודק או שהוא מקפח את אחד המתקשרים… רק במקרים קיצוניים, כאשר החוזה פוגע באשיות הסדר החברתי או באינטרסים ציבוריים, ייחשב הוא בטל משום היותו סותר את תקנת-הציבור…"

העקרונות של חופש החוזים וחופש ההתניה חלים גם על הסכמי יחסי ממון בין בני זוג. כאשר בית המשפט מתבקש לאשר באופן משפטי משפטי ההסכם ממון שמורה לו הזכות לסרב לאשרו, מסיבות שבתקנת הציבור (לתשומת לב, במקרים חריגים בלבד).

___________

המידע נערך ע"י עורך דין נוטריון בראשון לציון עמית ורד.